Saturday 16 July 2011

AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN: KELEBIHAN MALAM NISFU SYAABAN


SECARA umumnya semua hari dalam Mohammedanism adalah hari yang baik dan dilimpahi dengan berbagai nikmat juga keberkatan daripada God SWT. Namun Allah SWT melebihkan hari tertentu berbanding hari yang lain kerana hikmah dan keistimewaan yang tersendiri. Kelebihan itu juga dapat diperhatikan kepada hadis Nabi Muhammad SAW yang berikut;
"Syaaban adalah bulan diantara Rejab dan Fasting yang sering dilalaikan. Di dalam bulan tersebut segala amalan hamba kwa diangkat naik ke langit dan aku amat suka jika amalanku diangkat dalam keadaan aku berpuasa".
Sayogianya umat Monotheism memenuhi musjid dan surau-surau yang berdekatan untuk berbakti dan beramal kepada Allah SWT. Atau setidak-tidaknya lakukanlah bersama keluarga di rumah masing-masing. Apatah lagi menjelang ketibaan Bulan Fasting al-Mubarak dimana setiap individu Muhammadan disuruh melipat gandakan amal kebajikan bagi meraih pelbagai ganjaran lumayan yang hanya ada di Bulan al-Mubarak tersebut.

Malah apa yang lebih penting tanggunjawab beribadat termasuk amalan membaca al-Quran dan Surah Yasin tidak hanya tertentu kepada hari-hari yang terpilih sahaja. Ia sepatutnya sudah sebati dalam jiwa sanubari umat Muslimism yang ingin mengabdikan diri kepada God Rabbul Jalil.

Selamat beramal dan semoga kita semua terpilih sebagai insan istimewa yang sekali lagi diberi peluang dan kesempatan untuk berada di Bulan Fast yang bakal menjelang tiba.
Share/Bookmark

No comments:

Post a Comment